INFO

KAASAEGSED JA MITTE-KIRURGILISED VÕIMALUSED KEHAKAALU LANGETAMISEKS

SEMAGLUTIID 

Semaglutiid on inimese glükagoonilaadse peptiid-1 retseptori agonist (GLP-1-RA) ehk lihtsana öelduna ühe kehaomase seedetrakti hormooni analoog (sarnasus inimese samaväärse hormooniga on kuni 94%). Semaglutiid aitab organismil reguleerida insuliiniga seotud ainevahetust ning vähendab enamikel inimestel söögiisu ja aeglustab mao tühjenemist. Semaglutiid võib põhjustada seeläbi kaalulangust, mis mõjub soodsalt vererõhu, veresuhkru ja kolesterooli väärtustele, samuti võib väheneda liigeste ülekoormusest tingitud valu ja paraneda üldine enesetunne.

KAALULANGETAMISE UURINGUTE TULEMUSED

Üks suurim semaglutiidiga seotud teadusuuring on SUSTAIN-uuring, mille raames vaadeldi semaglutiidi üks kord nädalas kasutamist üle 8 000 teist tüüpi diabeeti põdeval inimesel. SUSTAIN-uuringus jälgiti inimesi vähemalt 30…56 nädalat ning jälgimisperioodi lõpuks oli keskmine kliiniliselt oluline kaalukaotus (üle 5% esialgsest kehakaalust) sõltuvalt semaglutiidi annusest 6.1…7.9 kg. Kehakaalu langus oli semaglutiidi järjepideva kasutamisega püsiv ka kuni 2 aastat hiljem. 

Teine suur uuring, kus semaglutiidi kasutamist vaadeldi peaaegu 2 000 teist tüüpi diabeedita inimesel, oli STEP-uuring. STEP-uuringus manustasid inimesed semaglutiidi üks kord nädalas ning neid jälgiti kuni 68 nädalat: üle 5%, 10% ja 15% kehakaalu langust saavutas uuringu lõpuks vastavalt 86%, 69% ja 50% inimestest. Uuringualuste keskmine kaalulangus oli semaglutiidi järjepidava kasutamisega ka üle aasta hiljem kuni 15.3 kg

NB! Semaglutiidil pole ravimi infolehel kaalu langetamise näidustust, infolehe alusel on ainuke näidustus “ebapiisavalt kontrollitud teist tüüpi diabeedi raviks täiskasvanutel” (lk 2). Infolehe kohaselt “semaglutiid vähendab kehakaalu ja keha rasvamassi läbi energiatarbe vähendamise, mida põhjustab vähenenud söögiisu. Peale selle vähendab semaglutiid soovi kõrge rasvasisaldusega toidu järele” (lk 9).

Euroopas on kaalu langetamise eesmärgil semaglutiidi manustamine näidustuse väline ehk off-label kasutamine, USA-s on ametlik näidustus olemas.

dr Andres Lasn:

“Semaglutiidi manustamine kehakaalu langetamiseks, isegi mitte-diabeetikutel, on maailmas järjest kasvav trend. Kehakaalu langetamiseks on aja jooksul tuvastatud ka teisi aineid, ent nendega on sageli kaasas käinud olulised kõrvaltoimed või muud olulised terviseriskid, semaglutiidi puhul on need aga üldiselt minimaalsed. Uuringutest nähtub, et 50…86% patsientidest saavutavad oodatava kaalulangusena 5…15% algsest kehakaalust. Oma kogemusest patsientidega võib kaalulangus olla ka suurem, näiteks 20+% esialgsest kehakaalust. Praktilises elus tähendab see seda, et need inimesed saavad olulist leevendust ülekaalust tingitud kaebustele, olgu selleks liigesvalud, kõrge vererõhk või langenud meeleolu. Seda ilma näiteks kaalukirurgia riskideta või muude nüanssideta (vitamiinide imendumishäire, rippuv nahk jms).”

dr Andres Lasn:

See on minu jaoks tavaline, kui lisakilodega hädas patsient kurdab, et tee või tina, aga kehakaalu pole võimalik niisama lihtsasti langetada. Usun sellesse täiesti siiralt, sest ülekilode vähendamine on paljudele inimestele juba ainuüksi geneetilisel põhjustel palju keerulisem kui lihtsalt “söö vähem ja liigu rohkem” mantra jälgimine. Rasvumise ravi vajab sageli mitmekülgset ja individuaalset lähenemist ning arstlikke nõuandeid.

MANUSTAMINE

Semaglutiidi manustakse infolehe kohaselt nahaaluse süstena üks kord nädalas. Semaglutiidi süstimisega saab inimene pärast lühikest õpetust ise hakkama. Tavaliselt süstitakse seda omaenda kõhuvoldi sisse, reide või õlga.

dr Andres Lasn:

“Ütleksin siinkohal, et semaglutiidi manustamine pole raketiteadus ning pärast lühikest koolitust on inimesed võimalised sellega väga edukalt iseseisvalt hakkama saama. Pole vaja eraldi süstetarvikuid, lisaks ei pea erinevalt näiteks insuliinist manustamisest mässama veresuhkru mõõtmise või toimeühikute lugemisega. Minu silmis on semaglutiidi väga suur eelis selle manustamine üks kord nädalas võrreldes näiteks kord päevas võetavate preparaatidega. Sageli tekib minu patsientidel sellest mõnus korra-nädalas rituaal.”

KÕRVALTOIMED

Kõige sagedamad semaglutiidi kõrvaltoimed on üldiselt seotud seedetraktiga, näiteks võib esineda iiveldus, puhitus, kõhulahtisus, ebamugavustunne ülakõhus ja/või kõrvetised. Mainitud kõrvaltoimed on sagedamad ravi alguses ning mööduvad tavaliselt aja jooksul iseenesest. Seedetrakti kõrvalnähud võivad olla tugevamad kõrgema semaglutiidi annuse juures, aga neid on võimalik tüüpiliselt ka teiste ravimitega vähendada (näiteks maovalu vastu ajutiselt maokaitseravim jms).

Teiste GLP-1-RA klassi kuuluvate ravimite puhul on väga haruldase kõrvaltoimena kirjeldatud ägedat pankreatiiti ehk kõhunäärmepõletikku (tugev kõhuvalu, üldine halb enesetunne, palaviku tõus jms). SUSTAIN-uuringu alusel ei ole konkreetselt semaglutiid põhjustanud rohkem pankreatiidi episoode kui inimestel, kes ei tarvita semaglutiidi. 

dr Andres Lasn:

“Kui mingeid kõrvaltoimeid esineb, siis praktika on näidanud, et põhiliselt ilmnevad need ravi alustamise varajases faasis, üldjoontes esimese paari nädala jooksul. Kõige tavalisemad on seedetrakti kõrvaltoimed, ent üldiselt on need hästi talutavad ja mööduvad sekkumiseta iseseisvalt. Ainult väga harva võivad kõrvaltoimed olla sellised, mis sunnivad alustatud ravi katkestama.”

NB! Semaglutiidi täishind on Eesti apteekides reeglina ligikaudu 90 € ühe kuu annuse kohta, mida tuleb tasuda 1) ravikindlustuseta patsientidel või 2) ravikindlustusega patsientidel, kes ei vasta Eesti Haigekassa semaglutiidi soodusmäära tingimustele.

Eesti Haigekassa ravikindlustusega patsiendi semaglutiidi soodusmäära tingimused:

Patsiendil peab olema Rahvusvahelise Haiguste Klassifikatsiooni 10. versiooni (RHK-10) järgi teist tüüpi diabeedi (diagnoosikood E11) või muu täpsustatud diabeedi (RHK-10 E14) diagnoos ja ravi suukaudsete diabeediravimitega ei ole efektiivne või on vastunäidustatud (50% soodustus).

Patsiendil peab olema teist tüüpi (RHK-10 E11) või muu täpsustatud diabeedi (RHK-10 E14) diagnoos ja tegemist peab olema rasvunud patsiendiga (KMI üle 35 kg/m2), kellel suukaudsed diabeediravimid (metformiin, sulfonüüluurea preparaat, PPAR agonist, DPP-4 inhibiitor) maksimaalsetes talutavates annustes ei ole andnud rahuldavat efekti või on vastunäidustatud (75% soodustus).

VAHELDUV PAASTUMINE

Vahelduvpaast on üks toitumise viis, mida iseloomustab kilokalorite kellaajaline regulaarne piiramine. Inimene saab vahelduvalt paastuda erinevate režiimide järgi, kõige tüüpilisem on kas iga- või ülepäevane paastumine 6…8 tundi/päevas. Vahelduvalt paastumise üks subjektiivne eelis teiste toitumisviiside ees on meetodi lihtsus: vajalik ei ole toidu kaalumine ega kilokalorite matemaatiline arvestamine, vaid ainult konkreetsel ajavahemikul paastu pidamine. 

KAALULANGETAMISE UURINGUTE TULEMUSED

Ühe 944 inimest haarava süstemaatilise uuringu alusel oli vahelduvalt paastuvate inimeste kehakaal 12. jälgimisnädala lõpuks langenud kuni 13.0% algsest kehakaalust. Uuringu alusel oli vahelduvpaastumine ohutu toitumise viis, kusjuures uuringualused kirjeldasid sageli tühjakõhutunde vähenemist või selle puudumist. Ülepäevaselt vahelduvpaastumist rakendanud inimesed kirjeldasid vähem söömishooge ja paranenud kehakuvand ning meeleolu.

Vahelduvpaastumine pole seotud usuliste tõekspidamistega, aga selle üks päris elu näide on Ramadan ehk moslemite peetav 29…30-päevane paast (päevas paastutakse kuni 14 tundi).

dr Andres Lasn:

“Kuulen oma igapäevatöös sageli, kuidas minu patsiendid on proovinud erinevaid dieete, mida on olnud aga keeruline pidada, mistõttu pole neist lõppkokkuvõttes suurt kasu olnud. Väga tüüpiline on see, et väsitakse lihtsalt ära pidevast kilokalorite lugemisest või spetsiaalsete einete ettevalmistamisest. Vahelduvalt paastumine pole midagi maagilist, aga vähemalt on tegu millegi ülimalt lihtsaga. Seega võib vahelduv paastumine sobida eriti hästi neile, kes soovivadki ainult midagi lihtsat, aga potentsiaalselt efektiivset, eriti kui seda kombineerida semaglutiidi manustamisega, mille üks toime on söögiisu pärssimine.

Hommikuse paastuaknaga paastu näidis:

08.00 – 16.00 PAASTUMISAKEN
SÖÖMINE EI OLE LUBATUD
VEE TARVITAMINE ON LUBATUD
Paastumisest kinni pidamise soodustamiseks võib proovida:

Paastu alguse mitte unustamiseks üles seada regulaarne meeldetuletus oma telefoni.
Läbi mõelda enda konkreetne päevaplaan sh erilised sündmused (kas on vaja minna külla jms, kus võib paastuda olla eriti keeruline).
Vajadusel lühendada 2 tunni võrra (kui 8-tunnine paast on halvasti talutav)

16.00 – 00.00 SÖÖMISAKEN
SÖÖMINE ON LUBATUD
Spetsiaalset dieeti ei pea pidama, aga tervislikkuse tõstmiseks võib:

Pigem süüa kergeid eineid sagedamini kui raskeid eined harvem.Suurendada puu- ja juurviljade, taimsete toiduainete tarvitamist.
Vähendada vedelal kujul kiiresti omandatavate süsivesikute (karastusjoogid, alkohol) tarvitamist.Vähendada lisatud soolaga toiduainete tarvitamist.

00.00 – 08.00 UNEAKEN
SÖÖMINE EI OLE LUBATUD, isegi kui keset ööd üles ärkad ja tahad väikest suupistest

VEE TARVITAMINE ON LUBATUD